אודות בית החינוך

מעלות הגולן

בית חינוך מעלות הגולן, הוא בית חינוך קהילתי צומח המוזן מיישובי חד נס, כנף, מעלה גמלא ורמות.

כיום בבית החינוך ישנן 7 כיתות בשכבות א-ה. בית החינוך מונה 19 אנשי צוות אשר לוקחים על עצמם תפקידים שונים ומובילים יוזמות וחלומות שלהם ושל הילדים.

בבית החינוך אין צלצולים, סדר היום גמיש ומאפשר למידה זורמת על פי תחושת המורה והילדים. אם יש צורך בהפסקה ואוורור, היא מתבצעת ללא שעה קבועה לכך מה שמאפשר למידה על פי הקצב וההתרחשות המתאימה לאותו רגע (כפי שמתנהל בגן ובעולם העבודה שלנו בבגרותנו).

הפדגוגיה של בית החינוך

קהילת בית החינוך שמה במרכז העשייה החינוכית שלה את נושאים שמהווים כוכב הצפון לעשייה החינוכית כולה:

  • חינוך אישי – בניית תכניות אישיות, הצבת מטרות ותכניות התפתחות אישיות לכל באי בית החינוך, ילדים וצוות. כל בוקר נפתח במעגל בוקר בו משתפים בחוויות, מדברים על נושאים רגשיים וחברתיים. כל יום מסתיים במעגל סיכום בו הילדים והצוות מסכמים את החוויות והלמידה של היום.
  • אינטרדסציפלינאריות – למידה על פי נושא חודשי ותת נושאים שבועיים המשלבים בתוכם את כלל נושאי הלימוד הנגזרים מתכניות הלימוד של משרד החינוך. בנוסף, בכל שבוע ישנו שיר שבועי שהילדים לומדים, הקשור לנושא החודשי והלמידה לאורך השבוע אינה מופרדת לדיסציפלינות שונות אלא נלמדת כהוליסטית והמשכית משיעור לשיעור.
  • אחריות ואקטיביות בלמידה – אחריות אישית, בחירה ואחריות על הבחירה, היכולת לנהל את הזמן והמשימות, חשיבה יצירתית, הובלה, יכולת רפלקטיבית ועוד.
  • אחריות סביבתית כלפי האחר (אמפתיה כלפי האחר, יכולת ניהול שיח מכבד, סובלנות לדעות שונות, יכולת עבודת צוות ועוד). אחריות כלפי הסביבה הפיזית (שמירה על הציוד המשותף והאישי, אחריות על סדר וניקיון ונקיטת יוזמה לקידום פרויקטים בסביבה ועוד).
  • אוריינות שפתית – כל הלמידה מתרחשת בדגש על אוריינות שפתית (קריאה, כתיבה, הבעה בכתב ובעל פה) היא כלי מרכזי לחופש, בחירה, צמיחה אישית והתפתחות.

במהלך הלמידה הילד פעיל, חווה, מגלה ויוצר עם רלוונטית לעולמו של הילד. במהלך הלמידה אנו מעודדים את הילדים לפתח את היכולת להתבונן על הנעשה סביבם ולשים פחות סימני קריאה ויותר סימני שאלה בכל נושא ותחום בו אנו עוסקים.

סדר היום נע בסביבות למידה מגוונות הכוללות פנים וחוץ – כיתות עם ריהוט אלטרנטיבי, לצד שולחנות וכסאות המותאמים לילדים, לוחות חוץ ולמידה רבה בטבע שמקיף אותנו.

הלמידה הינה רב גילאית – בתחומים שונים ניתן לראות ילדים מכיתות שונות לומדים יחד על פי תחומי עניין משותפים ועל פי רמות.

בחלק מימות השבוע הצוות עובד בהוראה בקו- 2 מורים בכיתה כמודלינג לעבודת צוות מיטבית ושיתופית עבור הילדים. בנוסף, הוראה בקו מאפשרת למורה אחת לסייע לילדים בתחנות הלמידה השונות ולמורה נוספת לקחת ילדים להקני\ה בקבוצות קטנות.

סדר יום לדוגמא:

8:00-8:50 – מעגל בוקר

8:50-9:40 – תחנות למידה ברמות שונות (לפי תכנית התקדמות אישית לכל ילד)

9:40-10:00 – הפסקה

10:00-10:20 – אוכל

10:20-12:30 – מרחבי למידה

12:30-12:45 – הפסקה

12:45-13:15 – אוכל

13:15-14:00מרחב למידה חוגי העשרה/ חוגי צוות

14:00-14:45 ניקיון וסידור המרחב + מעגל סוף יום

פרטים כלליים